رئیس‌جمهوری که از فحاشی ابا ندارد؛ بایدن در گفت‌و‌گوهای خصوصی ترامپ را «احمق لعنتی» خطاب می‌کند

بر اساس کتابی جدید، جو بایدن در خلوت هیچ ملاحظه‌ای ندارد و در اشاره به نتانیاهو، ترامپ و پوتین از الفاظ رکیک استفاده می‌کند

نام‌های مستعار رنگارنگ جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در کتاب جدید و افشاگر باب وودوارد فاش شده است.

بر اساس تازه‌ترین کتاب این روزنامه‌نگار با عنوان «جنگ»، که قرار است ۱۵ اکتبر منتشر شود و سی‌ان‌ان نسخه‌ای از ان را پیشاپیش دریافت کرده است، رئیس‌جمهوری در صحبت‌های خصوصی در مورد رقیب سابقش و رهبر اسرائیل هیچ‌گونه ملاحظه‌ای به خرج نمی‌دهد.

طبق فصلی مملو از فحش، در بهار سال جاری، که جنگ اسرائیل در غزه شدت گرفته بود، رئیس‌جمهوری در خلوت نتانیاهو را «آدم لعنتی بد!» خطاب کرده بود.

در شرایطی که تنش‌ها به اوج تازه‌ای رسیده بود، گزارش شده است که بایدن به یکی از نزدیکانش گفته بود: «آن بی‌بی نتانیاهو حرامـ...ده، آدم بدی است. آدم لعنتی بدی است!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌ان، به نقل از وودوارد، بایدن معتقد بود که نتانیاهو بیشتر به فکر «حفاظت از خودش» است تا شکست حماس.

رئیس‌جمهوری در یک تماس تلفنی پس از حمله هوایی اسرائیل به بیروت در ژوییه نیز به نخست‌وزیر اسرائیل ناسزا گفته بود.

بر اساس کتاب وودوارد، بایدن به نتانیاهو گفته بود: «چه غلطی می‌‌کنی.»

وقتی بحث به رقیب سابق بایدن، ترامپ، می‌رسد گزارش شده که بایدن او را نیز در صحبت‌های خصوصی «آن احمق لعنتی» توصیف کرده است.

بایدن قبلا هنگام اولین مناظره با ترامپ در سال ۲۰۲۰، در ملاءعام کنترل اعصابش را از دست داد، اما توانست از فحاشی خودداری کند.

وقتی نامزد جمهوری‌خواه در مناظره مدام صحبت‌های بایدن را قطع می‌کرد، او جمله‌ای به‌یادماندنی گفت: «ساکت می‌شوی، مرد؟»

در کتاب وودوارد همچنین فاش شده است که بایدن در اشاره به ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، گفته «آن پوتین لعنتی» و او را «مظهر شرارت» خوانده است.

نشریه ایندیپندنت با کاخ سفید تماس گرفته و نظر آن‌ها را جویا شده است.

وودوارد در بخش دیگری از کتاب «جنگ»، که چهارمین کتابش از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ است، ادعا می‌کند از وقتی ترامپ کاخ سفید را ترک کرد تاکنون، پوتین هفت بار با او صحبت کرده است.

وودوارد می‌نویسد: «به گفته دستیار ترامپ، از زمانی که ترامپ کاخ سفید را در سال ۲۰۲۱ ترک کرد، در این بازه تماس‌های تلفنی متعددی بین ترامپ و پوتین ردوبدل شده است، که شاید به هفت بار برسد.»

و، به گفته وودوارد، در اوج شیوع همه‌گیری، ترامپ مخفیانه چند دستگاه آزمایش کووید‌ـ۱۹ برای استفاده شخصی پوتین ارسال کرده بود.

روسیه و آمریکا آن زمان تبادل تجهیزات پزشکی داشتند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که پوتین به ترامپ گفته بود ارسال این دستگاه‌های آزمایش را مخفی نگه دارد.

کارزار انتخاباتی ترامپ گزارش وودوارد را به‌شدت تکذیب کرده است.

استیون چونگ، مدیر ارتباطات کارزار روز سه‌شنبه به ایندیپندنت گفت: «هیچ‌کدام از این داستان‌های ساختگی باب وودوارد حقیقت ندارد و ساخته‌ و پرداخته مردی دیوانه و پریشان است که به نوع حادی از سندرم ترامپ‌پریشی دچار است.»

چونگ در ادامه افزود: «وودوارد مردی حقیر و خشمگین است و به‌وضوح ناراحت است زیرا شکایت پرزیدنت ترامپ از او به‌دلیل انتشار بی‌اجازه فایل‌هایی که پیش‌تر ضبط کرده بود موفقیت‌آمیز بوده است.»

وکلای وودوارد در تلاش بوده‌اند تا طرح دعوی حدود ۵۰ میلیون دلاری ترامپ را رد کنند. ترامپ این روزنامه‌نگار را متهم کرده که بدون رضایت او، نوارهای مصاحبه‌شان را برای کتابی دیگر منتشر کرده است. وودوارد برای کتاب «خشم»، که در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، در فاصله دسامبر ۲۰۱۹ تا اوت ۲۰۲۰، دست‌کم ۱۹ بار با ترامپ مصاحبه کرده بود.

در اسناد دادگاه، تیم وودوارد این استدلال را آورده که این روزنامه‌نگار از مصاحبه‌های ترامپ استفاده منصفانه داشته است، و این مصاحبه‌ها نمونه‌هایی از «گزارشگری خبر کلاسیک» بود که بر «ضرورت انتقال صحیح اطلاعات به مردم» تاکید داشت.

© The Independent